fb

czwartek, 7 lipca 2016

odpowiedzialność społeczna ...i etyka ... zastanów się czy znasz i stosujesz ???

"Odpowiedzialność społeczna - postawa, która charakteryzuje się dobrowolnym i aktywnym działaniem na rzecz pozytywnych zmian w najbliższym otoczeniu społecznym. Najkrócej ujmując to zaangażowanie każdego człowieka w kreowanie lepszej rzeczywistości społecznej.Obywatele mają nie tylko prawa, ale także obowiązki względem społeczeństwa i wspólnoty.
Postawa społecznie odpowiedzialna przyczynia się do lepszej jakości życia i dobrostanu społecznego. Pomaga w kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego, w którym każda osoba ma wpływ na toczące się na różnych poziomach procesy decyzyjne i działania. Tym samym odpowiedzialni, aktywni obywatele kreują zmianę w jakości życia w społeczeństwie, która prowadzi do większej szczęśliwości.
Postawa odpowiedzialności społecznej może być realizowana również przez firmy. Mówimy wówczas o społecznej odpowiedzialności biznesu (z ang. CSR – Corporate Social Responsibility)." źródło : Wikipedia

hmmm....to jak to wygląda u Ciebie ??? 
i jak to wygląda w naszym Kraju ???
I jak to wygląda za granicą ?

Zacznę od tyłu ...czyli tam gdzie byłam. 
W Portugalii ludzie lubią spokój i każde zachowanie wywołujące agresję lub niewłaściwe jest od razu zgłaszane na policję. Miałam przykład, kiedy będąc z Orange na wyjeździe panowie ( Managerzy ) zrobili ognisko na plaży ...i przyjechała policja, bo Polak normalnie bawić się nie potrafi, tylko wszędzie gdzie się pojawia pokazuje swoje najgorsze cechy, w stadzie..jak jest sam, to grzeczny jak baranek, bo i wysłowić się ciężko i już nie taki bohater. 
W Czarnogórze ludzie ufni, nawet domów nie zamykają na klucz. Jednak też policja odwiedziła naszą grupę, bo nalali szamponu do fontanny i się kąpali i piana wyszła na miasto ...no cóż...potem nawet zakupy kiedy robiłam w warzywniaku, nie przyznałam się, że jestem Polką, rozmawiałam po rosyjsku...bo słyszałam jak bardzo się nas boją. w obstawie policji wyjechaliśmy z Kiślina. 
W Finlandii ...było cudownie...wyjazd marzeń ...wioska św. Mikołaja ...i ludzie cudni, prawdomówni ...i ta odpowiedzialność, kiedy na słupie zniknie ogień przy drodze, ludzie stają i zapalają , bo może komuś się przydać i uratować życie. Tam, kiedy ktoś wychodzi z PUbu i wypił, to od razu ludzie dzwonią na policję, nie ważne ze to sąsiad, robią to dla niego i dla bezpieczeństwa innych, to dopiero odpowiedzialność społeczna. Poza tym mandaty tam się płaci procentowo zgodnie z wysokością wynagrodzenia....można inaczej ? 
Oczywiście i tutaj Polacy się popisali, bo nie tylko jeździli skuterami po pijaku, ale też na koniec przy wyprowadzce większość nie umiała się przyznać, że wypiła alkohol z barku...bo nikt nie sprawdzał...cholera co za wstyd na każdym kroku. 
Na bazarku poszliśmy kupić prezenty i kolega nie znał rosyjskiego, ja za niego tłumaczyłam. Kupiłam dla moich Synów koszulki po 40 E każdą, tam są takie ceny. On powiedział, że mam Pani powiedzieć, że ma tylko 20 E i ona zgodziła się za tyle sprzedać, pewnie dlatego że ja 4 sztuki kupiłam. On wyjął 100 E i ...musieliśmy szybko wyjść stamtąd ...bo zostaliśmy nazwani złodziejami i oszustami. 
Zobaczcie ...Ludzie potrafią żyć w prawdzie i nie oszukiwać. Potrafią być odpowiedzialni społecznie. 
Ukraina, tutaj wiadomo że płaci się KNYSZĘ ...to opłata haracz, i jak zapłacisz możesz prowadzić biznes, i faktycznie masz opiekę, taka opłata dla " agencji ochrony " tak to działa, choć wiadomo kto to jest i nie jest to żadna firma. 
mogę opisać i inne kraje...ale do czego zmierzam ...
Wróciłam z Anglii...jestem zachwycona Ich spokojem...ciszą w autobusach ...słychać tylko Polaków...
Ludzie tam dbają o dobro wspólne jak o własne...zupełnie odwrotnie niż u nas. 
Dbają o siebie i innych ludzi...uśmiechają się ...są serdeczni i dobrzy ...
Wreszcie byłam u siebie... 
Nie w Polsce ...bo tutaj jak jest wszyscy wiemy ...
Tam czułam się wspaniale...
Policjant jest Twoim przyjacielem...Policja informuje ludzi o włamaniu listem, policja jest na każde wezwanie. Nie bagatelizuje niczego ...dlatego tam można czuć się bezpiecznie. 
Tam przykład idzie z góry ...
Jeśli u nas u władzy są osoby krzykliwe, złośliwe, dla których sarkazm to najwyższa forma wyrażania siebie , to czego możemy się spodziewać ? 
I dopóki tak będzie...nie wiele się zmieni ...
Ja jednak wierzę w zmianę...i wiem, że jeden człowiek może wiele zmienić...
Tak ...
to jest ten człowiek :
ja ...
tak ...bo zmian nie można zaczynać od innych...zmiany zaczynamy od siebie. 
Wyobraźcie sobie, że każdy tak zrobi, albo chociaż połowa...ćwierć... jakaś część ... i to się dzieje...
to jest zakaźne jak grypa...rozwojem osobistym można się zarazić...
Kiedy poznaję kolejne osoby myślące podobnie jak ja, to nie czuję się nieswojo w tym świecie ...
Tak powstaje plemię...
Po to są programy CSR w firmach ...tylko , że kiedy Polak dostanie kasę z UNii na taki program to inaczej to traktuje...gdyby sam miał wydać to by szanował...a to przecież czyjeś pieniądze, aby żyło nam się lepiej...opluwamy inne kraje, a nie potrafimy podziękować i być wdzięczni ...
Dlatego w imieniu POLAKÓW : DZIĘKUJĘ WSZYSTKIM KRAJOM UNII ZA WSPARCIE I PIENIĄDZE NA ROZWÓJ NASZEGO KRAJU ...i jestem wdzięczna...
mogę ja i Ty też możesz...
nie szukaj wymówek...tylko podziękuj...
potrzeba wiele w sobie zmienić nawyków, przekonań, aby zrozumieć i mieć odwagę to zrobić....

a teraz ETYKA , bo to się łączy i to bardzo z odpowiedzialnością społeczną...

Etyka  – dział filozofii, zajmujący się badaniem moralności i tworzeniem systemów myślowych, z których można wyprowadzać zasady moralne. Etyka bywa też nazywana filozofią moralną. ( źródło Wikipedia) 
taaaak ...to jak to u nas z tymi zasadami bywa ???
nawet w rozwoju osobistym trafiają się trenerzy, którzy uczą sztuki manipulacji i dziwią się, że coś im nie wychodzi w życiu...a karma wraca...w taki lub inny sposób. 
Dlatego to bardzo ważne, aby postępować właściwie i dobrze, uczciwie i aby te normy były przez wszystkich stosowane. 
To ważne, aby kiedy widzisz, że ktoś jedzie jak wariat po mieście, abyś zrobił zdjęcie i to zgłosił. 
Oczywiście, policja tez musi reagować właściwie, ale nie nauczymy ich tego machając ręką i narzekając. 
I nie wszyscy wyjedziemy do Anglii..prawda ??? choćby się najbardziej chciało ...
Dlatego to takie ważne ...etyka i odpowiedzialność społeczna ...

a teraz zadanie :
pomyśl, co możesz zmienić w swoim życiu aby świat był lepszy ???
I zrób to !!!
to co zrobisz dla innych wróci zawsze...wróci i to pomnożone ...wiele razy ...
ja to czuję każdego dnia...
nie zapominaj w tym wszystkim o sobie....to ważne...

W Polsce też może wiele się zmienić...bo jest wielu dobrych i uczciwych ludzi...i Ci niech będą wzorem i to z nich bierzmy przykład...

możesz wybrać ...zawsze....


bo lepiej być pięknym motylem....
niż glizdą, robalem...larwą ...

THE WAY AHEAD





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.